Trängselskatten i Stockholm på biltrafiken är fantastisk. Den har gett färre bilar i centrum, fler som cyklar till jobbet eller åker kommunalt. Effekterna för miljön och den personliga hälsan lär vara odiskutabel. Att som Stefan Fölster, professor i nationalekonomi på KTH påstå att samma vinster kan göras genom ”trängselskatt” på Stockholms tunnelbana är befängd. Ännu mer befängt är att SL’s ordförande Christer G Wennerholm verka tycka att det är en klockren idé.
Alltså ibland är det skrämmande hur vissa tänker. En höjd avgift för de som åker kommunalt under rusningstid är inte rättvist även om det blir billigare för de som åker kollektivt under andra delar av dagen. Det kommer slå hårdast mot de som inte har en flexibel arbetstid, som tar tunnelbanan eller bussen därför att man vet att det är ekoklokt, eller helt enkelt inte vill ha bil eller har råd med bil.
Marknadsliberala (vad nu i helvete det betyder att de står för) menar att:
”riktiga låginkomsttagare (är) i allmänhet de som inte har jobb, eller inte har jobb på heltid”.